Ett långtidsutbyte mellan en gymnasieskola i Falkenberg och en i Budapest fick ett abrupt slut i och med spridningen av coronaviruset. 17-åriga Ellie Lönnberg och Clara Bjarneborg fick resa tillbaka till Sverige redan efter några veckor, men kom ändå hem med nya insikter och positiva upplevelser.

Ellie Lönnberg och Clara Bjarneborg på elevutbyte i Budapest

Ellie Lönnberg och Clara Bjarneborg från Falkenbergs gymnasieskola på elevutbyte i Budapest.

Ellie Lönnberg och Clara Bjarneborg går andra året på naturprogrammet på Falkenbergs gymnasieskola. I början av mars 2020 reste de till Budapest för ett två månader långt utbyte med Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium, en friskola med elever i åldrarna 12 – 19. Aktiviteten gjordes inom ramen för Längre utbyten för elever (Long-term Study Mobility of Pupils) som ingår i Erasmus+ strategiska partnerskap.

Utbytet var planerat att pågå till och med maj 2020, men i och med coronavirusets spridning i Europa kunde Clara och Ellie inte stanna kvar. Ungern stängde sina gränser och de blev tvungna att resa tillbaka till Falkenberg. Under sin tid i Budapest hann de ändå få med sig flera lärdomar hem i bagaget.

Berätta om er ankomst till Ungern!

– Vi åkte till Budapest för att gå på Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium, en väldigt kreativ friskola, under två månader. Vi skulle få vara med i olika klasser med olika åldersgrupper och delta i de ämnen som liknade våra kurser hemma i Falkenberg. Under lektionerna talades det ungerska, men de flesta lärare kunde engelska och förklarade för oss vad vi skulle göra. Många elever var också väldigt hjälpsamma och talade mycket bra engelska. Vi gick olika kurser som exempelvis matte, fysik, engelska, idrott, konst och en kurs i creative writing. Att gå i en skola där ingen talade svenska tvingade oss att tala engelska och vi känner båda att erfarenheten gav oss nya kunskaper i engelska och mod till att våga prata och göra fel.

– Vi bodde i två olika delar av staden hos värdfamiljer, dels centralt och dels i en förort som heter Budaös. Det var väldigt enkelt att ta sig överallt med kollektivtrafiken så båda boställena funkade bra!

Hur kände ni er inför avresan? 

– Vi var båda väldigt exalterade och kände oss otroligt redo för nya äventyr. Visst fanns det lite nervositet i kroppen, men vi var mest förväntansfulla. Det vi mest såg fram emot var att få bo hos en annan familj, med en annan kultur och livsstil. Det vi trodde skulle vara tuffast var att förhålla sig till en annan kultur, att kunna passa in i familjen och i landet. Att inte råka bryta mot några oskrivna regler eller säga något som de skulle uppfatta som opassande. 

Vilken var den största skillnaden mot att studera hemma i Falkenberg?

– på gymnasiet i Budapest var mycket kortare än hemma, men eleverna var ändå väldigt ambitiösa. Som elev fick man inte gå utanför skolans område om man inte hade föräldrarnas tillstånd. Idrotten var också väldigt annorlunda. Eleverna fick inte betyg i idrott och därför var det ämnet inte lika krävande och intensivt. Skolmaten behövde man beställa veckan innan och betala själv. Vi upplevde maten som näringsfattig, den följde inte direkt den svenska tallriksmodellen.

Ni blev ju tvungna att avbryta ert långtidsutbyte. Hur var det?

– Det var riktigt tråkigt och ledsamt att lämna så pass tidigt. Vi hade precis kommit in i allt och börjat känna oss hemma i skolan, hos familjerna och i staden. Vi hade sett fram emot att få uppleva så mycket mer! Innerst inne visste vi dock att det var rätt beslut att åka hem, då staden och gränserna skulle stängas ner. Det hade inte varit roligt att stanna när vi inte hade kunnat gå i skolan som ju är syftet med själva utbytet.

Vill ni resa tillbaka och fullfölja utbytet?

– Vi vill absolut tillbaka till Budapest! Vi saknar staden och vännerna vi fick och önskar att vi får möjlighet att fullfölja utbytet när allt har blivit som vanligt. 

Vilka är era råd till den som funderar på att resa på ett utbyte när situationen tillåter?

– Gör det bara! Man ångrar bara det man aldrig gjorde. Även om du märker att det inte var något för dig så testade du i alla fall och det kommer stärka dig otroligt mycket som person. Att åka till ett annat land, träffa nya människor och bo hos en annan familj är ett fantastiskt steg för att upptäcka världen, lära känna dig själv och andra människor. Du kommer utvecklas så otroligt mycket som person och få nya vänner och erfarenheter som kan ge dig ett annat perspektiv på världen.

– Att göra ett utbyte fick oss att vilja studera vidare utomlands och vi kan också tänka oss att arbeta utomlands i framtiden. Vi ångrar inte att vi åkte till Budapest då vi lärt känna oss själva, andra och varandra på en helt annan nivå än vad vi hade gjort om vi stannat kvar i Sverige. Så tveka inte, åk!”

Om utbyten för elever

Möjligheterna till elevmobilitet kommer utökas i och med den nya programperioden med start 2021. Då kommer elevmobilitet ingå i den del av programmet som benämns Erasmus+ mobiltet skola. Hela eller delar av skolklasser har ha möjlighet att göra utbyten med europeiska skolor. Nedanstående information gäller 2020 års utbyten för elever.

Syftet med utbytena är att stärka samarbetet mellan de skolor som deltar i samma strategiska partnerskap. Utbytena bör ingå i projektet och vara kopplade till målen för det strategiska partnerskapet. Tack vare utbytena kan eleverna utveckla sin förståelse av den kulturella och språkliga mångfalden i Europa och skaffa sig färdigheter som krävs för deras personliga utveckling. De skolor som deltar i partnerskapet bör arbeta tillsammans för att ta fram lärandeavtal, erkänna studier vid partnerskolor utomlands och stärka den europeiska dimensionen i skolundervisningen. Denna verksamhet bör också vara en värdefull internationell pedagogisk erfarenhet för de lärare som organiserar och genomför utbytet.

Deltagarna väljs ut av skolorna. De ska vara elever som har fyllt 14 år och som studerar på heltid vid en skola som deltar i det strategiska partnerskapet. De utvalda eleverna kan tillbringa 2–12 månader i en skola och en värdfamilj utomlands.