Mer om programmet
Här får du en övergripande bild av programmet där vi går igenom vilka organisationer som kan söka, möjliga samarbetsländer samt det övergripande syftet med Atlas.
Skapa internationella kontakter
Syftet med Atlas konferens är att främja utvecklingen av internationella kontakter och kompetens inom det offentliga skolväsendet och bland fristående skolor som står under statlig tillsyn.
Internationella konferenser erbjuder en möjlighet att utbyta erfarenheter och lära av kollegor över hela världen. Målet är att lärare ska använda och sprida sina nya kunskaper och metoder som de fått till följd av konferensen i sin undervisningsmiljö med syftet att bidra till utvecklingen av skolan eller organisationen.
Vilka kan söka?
- Förskola
- Förskoleklass
- Grundskola
- Anpassad grundskola
- Specialskola
- Sameskola
- Gymnasieskola och anpassad gymnasieskola
- Kommunal utbildning inom vuxnas lärande
- Särskild utbildning för vuxna
- Fritidshem
- Godkända internationella skolor
- Anordnare av kompletterande utbildning
Bara lärare och rektorer kan delta eller medverka i en konferens.
Vad räknas som konferens?
Det vi räknar som konferens är till exempel aktiviteter som arrangören beskriver som:
- Conference
- Symposium
- Seminar
- Congress
- Summit
- Talks
- Forum
- Colloquium
Konferensen ska ha en officiell webbsida där det framgår att den är öppen för deltagare från hela världen.
Giltiga konferensländer
Samtliga länder i hela världen.
Det övergripande syftet med Atlas
Atlasprogrammet ska främja lärares och rektorers internationella kontakter samt stödja utvecklingsarbete som syftar till att, med hjälp av internationella kontakter, förverkliga de mål som anges i skolans läroplaner.
Programmet ska också främja yrkesutbildningens utveckling genom att erbjuda elever på gymnasiets yrkesförberedande program möjlighet att genomföra arbetsplatsförlagd utbildning, APL, i utlandet.
Så här gjorde vi
Genom Atlas konferens kunde tre gymnasielärare åka till Sydafrika för att delta i konferensen "Learning to Write, Reading to learn". Läs om deras erfarenheter och om pedagogiken Reading to Learn i artikeln publicerad i Lisetten 2017. Artikeln är skriven av Monika Dolfin och Ida Hansen.
En rörelse av pedagoger, tema språk- och kunskapsutvecklande SO (pdf)