Lyssna

Workshoppar

Den globala måltiden
Hur hänger Agenda 2030, Lpfö 18 och måltidspedagogik ihop?

Mat påverkar direkt eller indirekt de 17 globala målen. Det innebär att maten, och även jordbruk och odling, är en viktig pusselbit för att nå Agenda 2030. För att lyckas måste vi förändra dels hur vi ser på maten och måltiden, dels vårt eget beteende. Förskolans måltider upptar cirka 15 timmar per vecka. Genom att skapa en medvetenhet kring måltider och på vilket sätt de kan bidra till att uppnå såväl LpFö18 som de globala målen kan måltiden användas till mycket mer än bara ett tillfälle att äta sig mätt. Även hem- och konsumentkunskapen har en stor utvecklingspotential.

Helen Nilsson, Sofia LönnqvistLouise Dahl, Carlos Rojas Carvajal och Edith Salminen, från Malmö stad leder en workshop där du får en introduktion till måltidspedagogik och hur vi kan integrera den hållbara måltiden i den pedagogiska verksamheten. Du får också veta mer om projektet Food Malmö som vill utveckla barn och ungas matkunskap genom pilotprojekt med några grundskolor i Malmö.

 

Hållbar utveckling i skolans fysiska miljö - från nudging till bi-paradis

Hur kan skolans hållbarhetsarbete knytas till miljön i och kring skolan?
Agnes Vungi och Marie Hannerstig från Naturskyddsföreningen leder en aktiv workshop med konkreta exempel och tips med pedagogiska bonuseffekter.

 

Forskning om implementering av hållbar utveckling

Anna Mogren, regionansvarig för Den globala skolan, har i sin forskning specialiserat sig på skolans ledare i arbetet med implementering av globala hållbarhetsfrågor. Genom forskningsstudier och praktiknära verksamhet har hon undersökt hur rektorer uppfattar skolans kvalitetsbegrepp i relation till lärande för hållbar utveckling. Ett fördjupat samtal kring vad som krävs för att nå framgång.

 

Skolverkets moduler om hållbar utveckling

Helen Hasslöf är lektor vid Malmö universitet där hon forskar och undervisar kring lärande för hållbar utveckling. Hon är också en av författarna till Skolverkets moduler om hållbar utveckling för årskurserna 7-9 och gymnasiet. Här diskuterar hon hur modulerna ser ut i ett skolledarperspektiv.

 

Att leda förändring mot hållbar utveckling

Karin Hahn, undervisningsråd på Skolverket, leder ett samtal kring skolledningens roll. Lärarna arbetar med hållbar utveckling utifrån läroplaner och kursplaner men arbetar skolledningen aktivt med hållbar utveckling? Hur ser det ut hos er? Hur gör man förändringsarbete möjligt? Hur kan du använda modulen ”Leda förändring”.