Hon väljer verb framför adjektiv, morgonjogg framför sovmorgon och tåg framför flyg. 2019 medverkade hon i en antologi om klimatet, 2020 kom hennes första bok, men annars är hon mest känd som musiker och artist under namnet Säkert! och Hello Saferide – Annika Norlin är gäst i senaste avsnittet av LHU-podden!

Annika Norlin

Annika Norlin är född i Östersund, bosatt i Umeå och har hunnit med både att jobba som journalist och gå psykologprogrammet vid sidan av sin karriär som musiker och författare. 2019 blev hon utnämnd till årets hållbara artist för sin musikaliska tolkning av känslor kring klimathotet och sitt engagemang för hållbarhetsfrågor.  

Kulturens roll i undervisningen

Det femte avsnittet av LHU-podden fokuserar på musik och litteratur och hur du som är lärare kan använda kulturen i din undervisning om hållbarhetsfrågor. Annika Norlins novell ”Det naturliga urvalet” från antologin ”Vad håller ni på med?” är skriven med lärare i tankarna.

- Jag har lagt mycket tid på research och pratat med forskare och vetenskapsjournalister för att få svar på frågan hur livet kommer att påverkas för en som är ungefär femton år och bor i Sverige, eftersom jag tänkte att jag skrev för svenska ungdomar, berättar Annika Norlin i podden. Det är lätt att man hamnar i att det antingen handlar om att mänskligheten dör ut eller om att köpa ekologiska apelsiner. Och människor lär sig på väldigt olika sätt. En av forskarna jag intervjuade var också lärare och han berättade att det var svårt att prata om miljöfrågor med eleverna. Dels har man en grupp som inte lyssnar och då vill man ta i lite för att de ska förstå hur viktigt det är och samtidigt har man en grupp som redan vet och är rädda. Det gäller att hitta ett mellanläge och det är väl det som är utmaningen, tänker jag.

Önskegästen

För Thomas Nordell, ansvarig för Den globala skolan i region nord och initiativtagare till LHU-podden, har Annika Norlin stått på listan över önskegäster sedan starten i juni.

- Det är alltid intressant att som lärare använda litteratur, musik och konst i undervisningen och Annikas musik och texter har många ingångar. Hon har ett personligt uttryck som får komma fram i flera olika sammanhang och hon är intresserad av hållbarhetsfrågor, även om hon inte är så förtjust i ordet ”hållbarhet” som hon säger i podden. Det var väldigt intressant att prata med henne om miljörörelsens musik och om kulturens roll för att väcka engagemang. Bland annat.

Lyssna på LHU-podden

Avsnittet med Annika Norlin är det femte av Den globala skolans podd LHU-podden – en podd om lärande för hållbar utveckling. Du hittar det avsnittet och de fyra tidigare på vår webbplats.

LHU-podden