Den globala skolans regionansvariga Thomas Nordell och Mathias Demetriades har tagit fram femton etiska dilemman med fokus på situationer som kan dyka upp i internationella samarbetsprojekt med lärar- och elevutbyten.

Utbyteselever

Ni befinner er på ett internationellt utbyte. En morgon får du ett upprört samtal från den internationella koordinatorn på er partnerskola. Det framgår att en av era svenska elever, som själv är öppen med sin homosexualitet, har hamnat i konflikt med lärare och elever när det gäller hbtq-frågor. I partnerlandet är homosexualitet ett lagbrott.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner er på ett internationellt utbyte där eleverna bor i värdfamiljer under en vecka. En av era elever skriver ett sms till dig en kväll. Där framgår att värdfamiljen eleven bor hos vill avsluta varje dag med en gemensam bönestund. Eftersom eleven är ateist känner hen sig mycket tveksam och obekväm.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner er på ett internationellt utbyte. Dina elever bor på internat en vecka. Varje dag efter middagen förväntas alla kvinnliga elever hjälpa till med att diska. En del av dina elever reagerar och tycker att det är orättvist. Det uppstår en konflikt mellan eleverna och partnerskolans lärare.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner er på ett internationellt utbyte. Du har spenderat mycket tid tillsammans med en familj i partnerprojektet. Ni har bland annat varit i deras hem och när ni ska gå frågar de om ni kan hjälpa till att stödja och finansiera ena dotterns skolgång.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner er på ett internationellt utbyte. En av dina elever mår psykiskt dåligt. Eleven har dessutom tidigare uttryckt att hen har haft svårt att känna sig som en del av gruppen. Du har noterat att elevens psykiska ohälsa har förvärrats under vistelsen i partnerlandet.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni är på väg till ett internationellt utbyte. Ni ska passera genom tullen när en av eleverna blir stoppad. Eleven har en stor tatuering som upplevs stötande. Det uppstår en diskussion om eleven ska släppas in i landet eller inte.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner er på ett internationellt utbyte. En elev tar en selfie framför en militärförläggning. En polis ingriper genast och vill beslagta telefonen. Eleven får panik.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner er på ett internationellt utbyte i en storstad. En av era elever ringer mitt i natten och berättar att rumskompisen har druckit sig berusad och lämnat boendet för att gå ut och dansa.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner er på ett internationellt utbyte. En av era elever har blivit förälskad i en elev från partnerskolan. Några av elevens klasskompisar tycker att det är olämpligt och kontaktar dig som ansvarig lärare.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner er på ett internationellt utbyte. Den huvudsakliga maten som serveras består av kött. Några av dina elever är veganer och kräver andra alternativ. Du som ansvarig ledare får till uppgift att lösa situationen.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner er på ett internationellt utbyte. Idag ska era elever hålla i presentationer på partnerskolan. En av eleverna har klätt sig på ett sätt som kan uppfattas som kontroversiellt i partnerlandet.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner på ett internationellt utbyte. Du får kännedom om att en elevs instagramflöde är fullt av nytagna bilder från partnerlandet som inte speglar den värdegrund samarbetet är byggt på.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner er på ett internationellt utbyte. En av era elever söker upp dig som lärare. Det framkommer att eleven har kraftig hemlängtan och inte har sovit på fem dagar. Situationen har blivit ohållbar.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner er på ett internationellt utbyte. En av dina elever har plötsligt insjuknat och behöver akut vård. Det kommer att krävas minst en vecka sjukhus. Hemresan är om två dagar.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?

Ni befinner er på ett internationellt utbyte. En elev har klättrat upp på en staty som föreställer landets ledare. En vakt agerar direkt och nu vill han ha pengar för att inte anmäla situationen till polisen.

  • Hur agerar du, hur löser du dilemmat?
  • Har din skola kompetens och en handlingsplan för en situation som den här?