Syfte

Att visa eleverna möjligheten till att ta kontakt med och påverka politiker, beslutsfattare och inflytelserika personer i frågor som engagerar dem. Det kan handla om exempelvis:

  1. FB-inlägg
  2. Brev
  3. Insändare

Metod

  • Introducera genom att presentera en ”känd” person, till exempel Greta Thunberg, som kämpar för en viktig eller intressant fråga.
  • Använd tillgängligt material från TV, radio och tidningar.
  • Uppmärksamma vikten av källkritik.
  • Visa exempel på hur ett brev eller ett inlägg kan se ut och formuleras.
  • Låt eleverna fundera enskilt på sitt eget ställningstagande i frågan.
  • Diskutera i mindre grupper för att få in fler perspektiv.
  • Eleven skriver sitt personliga brev/inlägg/insändare till mottagaren.
  • Eleverna läser breven högt för varandra i en mindre grupp och ger konstruktiv feed back - two stars and a wish (två bra saker och ett önskemål).
  • Eleven omarbetar texten.
  • Eleven skickar sitt brev/insändare/inlägg

Fördjupning

Bifoga bilder, lånade texter, citat eller dikter som illustrerar och/eller understryker elevens åsikt och ställningstagande.

 

Materialet är framtaget av UHR/Den globala skolan.