Gå till huvudinnehåll
Anmälan är stängd.

Norrköping: Att hantera och undervisa om kontroversiella frågor

Ett heldagsseminarium som ger perspektiv och pedagogiska verktyg. Välkommen!

Seminarium i Norrköping

Olika frågor uppfattas som kontroversiella beroende på var i världen du bor och vilka erfarenheter du har. Det kan handla om allt från politik och religion till kultur och traditioner, till exempel rasism, heder, sex och samlevnad, diskriminering, extremism och radikalisering. För att eleverna ska utveckla förmågan att aktivt delta i det demokratiska samhället behöver grundläggande demokratiska värderingar genomsyra hela skolans lärmiljö. Det här seminariet syftar till att ge perspektiv och pedagogiska verktyg för att hantera och undervisa i kontroversiella frågor.

Medverkande

Zanyar Adami, prisbelönt filmskapare och föreläsare. Med tidskriften Gringo och filmer som Svenne har hon initierat debatter kring svenskhet. Vi får ta del av Zanyar Adamis kortfilmer samt frågeställningar som: Vem är svensk? Vem är ”blatte”? Vad är ”miljonsvenska”? Vad är mångfald och hur vet vi att vi uppnått det?

Bo Hellström, gymnasielärare i svenska som andraspråk och regionansvarig för Den globala skolan, visar Europarådets material om kontroversiella frågor i undervisningen och hur det knyter an till de global amålen för hållbar utveckling.

Linda Jaber och Anna Sandström Jönsson, gymnasielärare, delar med sig av sina erfarenheter av undervisning i kontroversiella frågor i ämnena biologi och religion.

Ytterligare kontaktuppgifter

Therése Vallthell
therese.vallthell@norrkoping.se

Annika Karlsson
annika.karlsson@norrkoping.se

Observera att fortbildningen är en del av länsstudiedagen. Om du redan är anmäld dit behöver du inte anmäla dig nedan.

Behandling av personuppgifter

Vi använder dina personuppgifter för att kunna kontakta dig i samband med seminariet. Uppgifterna sparas i ett år. Mer information om hur UHR behandlar personuppgifter finns på www.uhr.se

Tänk på allergiker och överkänsliga

Kom doftfri till våra seminarier.