Tips inför ett internationellt projekt
Hur ska du som skolledare tänka om du är intresserad av att samarbeta med andra skolor eller satsa på kompetensutveckling utomlands för dig själv och din personal. Medverkande vid Nordiska skolledarkongressen 2020 tipsar.
Anders Duvkär
Anders Duvkär, Skolverket, är chef för enheten för skolans organisation och ledning på avdelningen för skolutveckling.
- Utgå från ett lokalt utvecklingsbehov som redan finns på skolan.
- Koppla till förvaltningens arbete och skolnämndens mål.
- Koppla det lokala till nationella mål eller satsningar som läslyftet, hälsofrämjande skolutveckling, ökat intresse för moderna språk eller implementering av förskolans-grundskolans läroplaner
- Förankra samarbetet på skolan.
- Avsätt tid och pengar.
- Inrätta en internationell samordnare och en förstelärare i internationalisering.
- Ta tillvara och validera de kunskaper som eleverna får med sig av ett utbyte.
- Delta själv!
Katarina Sperling
Katarina Sperling är internationell projektledare på Norrköpings utbildningskontor.
"Jag vill gärna råda rektorer, som är intresserade av att börja sitt samarbete men inte riktigt vet var, att börja i Norden och gärna i vänortssamarbetet som i regel är förankrat på högre nivå. Ibland kan det gå att få medel från kommunen för att initiera samarbeten.
Jag vill också uppmana rektorer att faktiskt tänka in sig själva som mottagare av internationalisering. Det är så lätt att delegera det till någon annan när man har extremt mycket annat på sin agenda. Även rektorer behöver lyfta blicken och utmana sig genom att ta rygg på kollegor i ett annat land och synliggöra yrkesrollen. Rektorer som har deltagit i projekt som är strategiskt förankrade signalerar ju också för sin personal att det här är viktigt."
Ulrica Colliander
Ulrika Colliander är rektor på Karlbergs skola i Stockholm.
- Börja i god tid.
- Utgå alltid ifrån prioriterade utvecklingsområden i verksamhetsplanen.
- Gör ett förberedande besök – möt en skola – prata och kom tillsammans fram till vad behov och kompetens är – vad kan vi lära oss av och med varandra.
- Bra om du som skolledare är involverad och engagerad i projektprocessen och deltar i eventuella fortbildningsinsatser.
- Du som skolledare kan driva processen och vet vad du kan förvänta dig och ställa krav.