Gå till huvudinnehåll

Vi betalar ut beviljade medel i form av schablonbidrag per deltagare. Bidraget ska täcka resekostnader, konferensavgift, uppehälle och försäkring. Hur stor schablonen är beror på i vilket land konferensen äger rum.

Schablonbelopp per deltagare

  • 8 000 kronor i Europa utanför EU/EES
  • 16 000 kronor i övriga världen

Bidraget betalas ut för max två deltagare per skola och konferens.

Utbetalning av bidraget

Om er ansökan beviljas får rektor och den eller de som du angivit som kontaktpersoner ett beslut om bifall via e-post. I samband med beslutet betalar vi även ut hela det belopp som ni blivit beviljade. Betalningen går direkt till din skolas huvudman.

Moms

UHR betalar ut sina bidrag utan moms. Det betyder att du som ansvarar för att rapportera hur ni har använt bidraget också ska redovisa alla kostnader exklusive moms.

Om den organisation du representerar inte är momsregistrerad ska kostnaderna däremot redovisas med moms. För att få kostnader inklusive moms godkända måste du i samband med rapporteringen skicka in ett intyg på att din organisation inte är momspliktig.

Giltiga kostnader

Här förklarar vi vilka kostnader som får rymmas inom projektbudgeten. Beskrivningarna är inte uttömmande utan ska ses som en vägledning. Är du osäker på några utgifter? Kontakta en handläggare så får du hjälp.

Flyg

Bidraget ska täcka internationella flygresor i ekonomiklass inklusive kostnader för bagage. Inom ramen för flygresor ingår även eventuella avbeställningsskydd. Tänk på att om ni inte kan genomföra resan kommer vi att begära återkrav på hela det utbetalda beloppet.

Bidraget täcker även resor inom landet för att ta sig till och från flygplats.

Dyrare flygresor än ekonomiklass godkänner vi inte. I samband med konferensen har du rätt att stanna sammanlagt tre extra dagar i konferenslandet utanför själva konferensen. Resekostnader som ligger tidigare eller senare än tre dagar före eller efter konferens godtas inte.

Exempel: Du landar i konferenslandet den 9 juni, som räknas som resdag. Konferensen pågår mellan 12 och15 juni. 10-11 juni blir då extra dagar och du måste påbörja hemresan senast 17 juni om du inte vill stå för kostnaden för en av resvägarna själv.

Transporter

Transporter inom konferenslandet för att ta sig mellan boendet och konferensanläggning samt till och från flygplats är godkända. Däremot gokänner vi inte transport till och från turistattraktioner och andra aktiviteter som är irrelevanta för Atlas konferens syfte och mål.

Logi

Kostnader för logi för godkända deltagare godtas. Logikostnader utanför konferenstiden godtas inte.

Mat

Matkostnader under konferenstiden godtas.

Vaccinationer

Vaccinationskostnader för godkända deltagare godtas.

Visum

Visumkostnader för godkända deltagare godtas. Även resor till och från ambassad kan godkännas om det krävs för visumhanteringen.

Försäkring

Utgifter för försäkring av godkända deltagare under tiden för konferensresan godtas. Vi rekommenderar försäkring.

Konferensavgift

Eventuell avgift för deltagande i konferensen godtas.

Nöjen

Vi godkänner inga kostnader för nöjen. Som nöjen räknas till exempel utflykter till nöjesfält, bio och bowling.

Återkrav

Universitets- och högskolerådet har i vissa fall rätt att återkräva beviljade medel. Här beskriver vi situationer där det kan bli aktuellt:

  • Den genomförda aktiviteten stämmer inte överens med den som anges i ansökan
  • Antal deltagare är färre än de beviljade.
  • En deltagare som ni inte beviljats medel för deltar. Meddela alltid handläggare för Atlasprogrammet om byte av deltagare är aktuellt.

Tänk på att beskrivningarna inte är uttömmande. Har du frågor om specifika fall eller detaljer? Kontakta oss, så hjälper vi dig.

Kontroll

Vid rapportering behöver du inte redovisa kvitton och färdbevis. Se dock till att spara underlagen i fem år för eventuell revision.

Slumpvisa kontroller kommer att genomföras på rapporterade konferenser. Färdbevis i form av till exempel boardingkort skickas då in på begäran av Universitets- och högskolerådet.