Ansök till programmet
Det är möjligt att söka Atlas praktik två gånger per år. Här guidar vi dig igenom ansökan, visar vad du behöver tänka på och informerar om när vi kan lämna besked om beslut.
Sista ansökningsdatum 2022
Ansökningsomgången öppnar den 30 augusti med sista ansökningsdag 30 september.
Kontakta oss
-
Om ansökan
Ansökan är öppen att fylla i cirka en månad innan sista ansökningsdag, och fram tills att sista ansökningsdatum passerat. Vi rekommenderar att du öppnar ansökan i webbläsaren Chrome för bäst användarvänlighet.
-
Skapa användarkonto och fyll i ansökan
För att kunna fylla i ansökan behöver du skapa ett användarkonto till ansökningssystemet. Det gör du genom funktionen "logga in" och "registrera dig" som du hittar när du klickar på länken till ansökan. Följ sedan anvisningarna i ansökningssystemet.
När ni har ett användarkonto loggar du in i ansökningssystemet. Du fyller i och skickar in ansökan elektroniskt. Du ska inte skicka in några papperskopior.
I guiden till ansökan beskriver vi steg för steg hur du ska fylla i er ansökan. Lycka till!
Guide till ansökan
Här får du vägledning och stöd när du fyller i ansökan för Atlas praktik. Om du har frågor om ansökan eller behöver råd i utformningen av er projektidé är du välkommen att kontakta ansvarig handläggare på e-post atlas@uhr.se eller telefon 010-470 03 00 (växel).
En ansökan kan omfatta olika APL-platser i flera länder. Vi ser därför gärna att skolan gör en gemensam ansökan för de yrkesprogram som söker Atlas praktik. Observera att en ansökan inom EU/EES bara är giltig om den samtidigt omfattar partners i länder utanför EU/EES. Skolor som vill söka bidrag för APL inom Europa kan istället söka inom Erasmus+ mobilitet yrkesutbildning. För praktik inom Norden och Baltikum finns även programmet Nordplus junior.
För att vi ska kunna behandla din ansökan behöver du:
- bifoga avsiktsförklaring (letter of intent) från partnerorganisationen
- bifoga rektorsutlåtande
- få rektors godkännande av villkoren innan ansökan skickas in.
Nästa steg: Nyheter
-
Guide till ansökan
-
Nyheter
-
Tips innan du börjar
-
Sökande organisation
-
Uppgifter för utbetalning
-
Partnerorganisation
-
Kontaktpersoner
-
Rektorsutlåtande
-
Resor och budget
-
Syfte och mål
-
Förutsättningar
-
Projektaktiviteter
-
Utvärdering
-
Resultat elev
-
Samarbete
-
Dokumentation och validering
-
Riskhantering
-
Medföljande personal
-
Bekräfta och skicka in
-
När du skickat in
När du fyllt i och skickat in er ansökan skapas ett diarienummer. Det använder ni i all kontakt med oss på Universitets- och högskolerådet.
En bekräftelse på att er ansökan tagits emot skickas till den e-postadress du angivit när du skapade användarkontot.
Alla typer av beslut och besked angående ert ärende skickas till den e-postadressen samt till rektor/skolledares e-postadress.
Det finns möjlighet att lägga till ytterligare kontaktpersoner i systemet, som då också får samtliga besked och beslut angående ert ärende.
-
Besked om beslut
Beslut meddelar vi cirka tio veckor efter sista ansökningsdag. Vi skickar då ut ett mejl till kontaktperson/-er samt rektor eller rektors motsvarighet. Vi har inte möjlighet att ge förhandsbesked. Om beskedet dröjer - kontrollera din skräppost innan du kontaktar oss!
Universitets- och högskolerådets beslut om bidrag kan inte överklagas enligt SFS 2012:811.