Ansök till programmet
Det är möjligt att söka en gång per år. Här guidar vi dig igenom ansökningsförfarandet, visar vad du behöver tänka på och informerar om vad som händer när du skickat in ansökan.
Ansökan och sista ansökningsdag
Sista dag att skicka in ansökan är den 20 februari 2024.
Id-kod och EU Login för att kunna söka
För att kunna ansöka behövs en kod, Organisation ID (OID) och ett användarkonto, EU Login.
För att få OID-koden registrerar du uppgifter om er organisation i databasen Organisation registration system. Uppgifterna i databasen läggs automatiskt in i er ansökan. Se därför till att informationen är uppdaterad och korrekt innan du börjar fylla i ansökningsformuläret.
Har ni PIC sedan tidigare förs era uppgifter över till databasen och ni får automatiskt en OID-kod. Du behöver alltså inte registrera er organisation igen. Sök på organisationsnamn (search organisation) eller PIC (advanced search) i databasen.
Kontrollera uppgifter om er organisation och OID: Databasen Organisation registration - kontrollera uppgifter och OID
Registrera, alternativt uppdatera: OID, Organisation Registration system och EU Login
Skaffa EU Login: EU Login - create an account på EU-kommissionens webbplats
Så fungerar ansökan
Ansökan är ett webbformulär och ligger på EU-kommissionens webbplats. Du behöver ett EU Login för att kunna fylla i ansökan.
Webbplatsen fungerar bäst med webbläsaren Google Chrome.
Instruktioner till ansökan: Applicant Guides - Submission phase på EU-kommissionens webbplats för ansökan
Om ni söker som konsortium
Om ni söker som konsortium ska ni ange samtliga organisationer som ingår i det nationella konsortiet och bifoga varje avtal - "mandate" – som tecknats mellan er och respektive organisation.
Skicka in ansökan senast 12:00:00
Ansökan alternativt ansökningarna måste ni ha skickat in elektroniskt senast klockan 12:00:00 sista ansökningsdag för att komma med i ansökningsomgången.
Om något krånglar
Får du problem med att skicka in ansökningsformuläret digitalt: ta en skärmdump på felmeddelandet, bifoga den tillsammans med ansökan, de dokument som ska bifogas ansökan och ansökans ID-nummer i ett mejl och skicka till adress eplushogre@uhr.se.
Får du problem sista ansökningsdag måste du enligt regelverket kontakta oss senast klockan 14:00 för att få hjälp.
Se gärna till att skicka ansökan någon dag innan sista ansökningsdag – då kan vi hjälpa till om det blir tekniska problem.
Ansökningsformuläret – fyll i ansökan
Ansökan finns på EU-kommissionens webbplats. För att komma åt ansökan loggar du in med ditt EU Login.
Du väljer ansökningsformulär Mobility of higher education students and staff, supported by internal policy funds, KA131-HED.
Söker ni som ackrediterat konsortium väljer du ansökningsformulär Erasmus accreditation for higher education mobility consortia, KA130-HED.
När du skapat en ansökan hittar du den under fliken "My applications".
Det går bra att skriva på svenska. Du ska beskriva alla delar i ansökan i text. Alltså inga bilagor, länkar till webbsidor och liknande förutom Declaration of honour.
Stöd att fylla i ansökan finns i anslutning till ansökningsformuläret.
Så bedöms er ansökan
Ansökan bedöms utifrån de kriterier som beskrivs i programhandledningen för Erasmus+ och de riktlinjer som EU-kommissionen tagit fram.
Alla lärosäten som har en Erasmus Charter får medel beviljade. Det finns ingen kvalitativ bedömning eftersom lärosätet redan har genomgått en sådan vid Erasmus Charteransökan.
Fördelning av medel
Fördelningen baseras i huvudsak på tidigare prestation (antalet utresande studenter och personal per lärosäte). Eventuellt läggs även en schablonmässig ökning på för samtliga mobilitetskategorier.
Bidrag i form av schabloner
Bidraget beviljas i form av schabloner baserat på det land deltagaren ska åka till. Schablonerna delar lärosätet ut som stipendier till de studenter och den personal som ska resa ut.
Stipendierna ska bidra till att täcka kostnader för resor och dagligt uppehälle. Er organisation får också viss ersättning för att hantera projektet och administrera mobiliteterna, ett så kallat organisationsstöd, OS-medel.
Vad händer efter att ni har sökt?
Besked om beslut
Vi beräknar skicka besked om beslut till samtliga sökande cirka tre månader efter sista ansökningsdag. Beskeden skickar vi per e-post till respektive kontaktperson i ansökan. Vi kan inte ge förhandsbesked.
Begära omprövning av beslut
Om ni anser att Universitets- och högskolerådet har bedömt er ansökan på oriktiga grunder finns möjlighet att begära att vi omprövar beslutet. I begäran kan ni inte ändra eller förtydliga innehållet och uppgifterna i den ursprungliga ansökan.
Vi kan ompröva brister i den administrativa hanteringen av er ansökan. Bedömningen av projektets kvalitet kan vi däremot inte ompröva. Det är inte heller möjligt att överklaga till en annan rättslig instans.
Så gör ni för att ompröva beslutet
Om ni vill att vi omprövar handläggningen av er ansökan ska ni inom tre veckor från datum för beslut skriftligen skicka in en begäran om omprövning.
- Begäran ska innehålla projektnummer och en beskrivning av vad ni vill få omprövat.
- Skicka begäran till: erasmusplus@uhr.se med ämnesraden "Begäran om omprövning".
Vi behandlar ert ärende inom 45 dagar från det att vi har tagit emot det.
Om du har frågor
Kontakta oss på eplushogre@uhr.se. Vänligen använd er ansökans projektnummer som referens när du kontaktar oss.
Utbetalning av bidrag
Vi skickar ut ett digitalt kontrakt ungefär en vecka efter att beslut har tagits. Kontraktet ska signeras digitalt av den firmatecknare som finns angiven i ansökan. Skrivs kontraktet under av annan person än firmatecknare måste ni skicka med en delegationsordning. När kontraktet skrivits under av ansvarig chef på Universitets- och högskolerådet finns ett komplett kontrakt i databasen där kontraktet signerades.
Utbetalningen sker till det konto som uppgetts i samband med att ansökan för Erasmus Charter lämnats in. Om lärosätet ändrat kontouppgifter är det viktigt att ni meddelar Universitets- och högskolerådet detta genom att kontakta erasmusplus@uhr.se. En första delutbetalning av det beviljade beloppet betalar vi ut inom 30 dagar efter det att kontrakten skrivits under av Universitets- och högskolerådet.
Grön hållbarhet
Miljömässigt hållbara projekt är en av Erasmus+ fyra prioriteringar. Vi har samlat information, tips och länkar som du kan använda som stöd: Grön hållbarhet
Inkludering och mångfald
Alla individer - oavsett förutsättningar - ska kunna delta och utvecklas genom Erasmus+. Inkludering och mångfald är en av fyra prioriteringar inom Erasmus+.
Digital omställning
Ett av Erasmus+ prioriterade mål är att i högre grad ta vara på de möjligheter som digitaliseringen ger i det internationella samarbetet: Digitalisering
Elektroniska signaturer
Väljer du att använda en e-underskrift ska den vara valideringsbar enligt EU-förordning eIDAS. UHR godkänner enkla, avancerade och kvalificerade e-underskrifter. Om e-underskrifter på Myndigheten för digital förvaltnings webbplats.
Kontakta oss
Du når oss på e-post eplushogre@uhr.se
Uppge alltid projektnumret när du kontaktar oss.
Vi jobbar med Erasmus+ mobilitet högre utbildning:
- Frida Garvill, 010-470 04 94
- Madelene Henriksgård, 010-470 06 80
- Kristin Lohse 010-470 64 95
- Shabnam Rudd Sharifpour 010-470 03 58