Det är möjligt att söka en gång per år. Här guidar vi dig igenom ansökningsförfarandet, visar vad du behöver tänka på och informerar om vad som händer när du skickat in ansökan.

Ansökan och sista ansökningsdag

Sista dag att skicka in ansökan 2021 var den 18 maj.

Om du söker som konsortium ska du använda exempelansökan konsortium. Läs mer om konsortium och hur det fungerar.

För att kunna ansöka ska du ha en kod, Organisation ID (OID). Du behöver också ett användarkonto, EU Login.

För att få OID-koden registrerar du uppgifter om er organisation i databasen Organisation registration system. Uppgifterna i databasen läggs automatiskt in i er ansökan. Se därför till att informationen är uppdaterad och korrekt innan du börjar fylla i ansökningsformuläret.

Har ni PIC sedan tidigare förs era uppgifter över till databasen och ni får automatiskt en OID-kod. Du behöver alltså inte registrera er organisation igen. Sök på organisationsnamn (search organisation) eller PIC (advanced search) i databasen.

Kontrollera uppgifter om er organisation och OID: Databasen Organisation registration - kontrollera uppgifter och OID

Mer om hur du registrerar, alternativt uppdaterar: OID, Organisation Registration system och EU Login

Har du inget EU Login, skaffa ditt EU Login-konto på EU-kommissionens webbplats

Ansökan är ett webbformulär och ligger på EU-kommissionens webbplats.

Du behöver ett EU Login för att kunna fylla i ansökan.

Instruktioner till ansökan: Applicant Guides - Submission phase på EU-kommissionens webbplats för ansökan

Rekommenderade webbläsare för att ansökningsformuläret ska fungera: Microsoft Edge 41, Firefox 52.9.0, Chrome 76. Om du får problem med ansökan - radera webbläsarens historik och logga in på nytt.

Om ni söker som konsortium ska ni ange samtliga organisationer som ingår i det nationella konsortiet och bifoga varje avtal - "mandate" – som tecknats mellan er och respektive organisation.

Mall för avtal mellan organisationer i konsortium, Mandate Template (word)

Ansökan alternativt ansökningarna måste ni ha skickat in elektroniskt senast klockan 12:00:00 sista ansökningsdag för att komma med i ansökningsomgången. 

Får du problem med att skicka in ansökningsformuläret digitalt: ta en skärmdump på felmeddelandet, bifoga den tillsammans med ansökan, de dokument som ska bifogas ansökan och ansökans ID-nummer i ett mejl och skicka till adress eplushogre@uhr.se.

Får du problem sista ansökningsdag måste du enligt regelverket kontakta oss senast klockan 14:00 för att få hjälp.

Se gärna till att skicka ansökan någon dag innan sista ansökningsdag – då kan vi hjälpa till om det blir tekniska problem.

När du öppnar länken till ansökningsformulären kommer du till utbildningsområde Higher Education. Där väljer du ansökningsformulär KA131-HED, Mobility of higher education students and staff. För att förbereda ansökan kan du använda ett utdrag av ansökan som underlag: Mall att använda som underlag till ansökan Erasmus+ mobilitet högre utbildning 2021 (pdf)

Söker ni som ackrediterat konsortium väljer du ansökningsformulär KA130-HED, Erasmus accreditation for higher education mobility consortia. Förbered ansökan med Mall att använda som underlag till ansökan konsortium Erasmus+ mobilitet högre utbildning 2021 (pdf)

För att komma åt ansökan loggar du in med ditt EU-login.

När du skapat er ansökan hittar du den under fliken "My applications".

Det går bra att skriva på svenska. Du ska beskriva alla delar i ansökan i text. Alltså inga bilagor, länkar till webbsidor och liknande förutom Declaration of honour.

Stöd att fylla i ansökan finns i anslutning till ansökningsformuläret.

Lycka till!

Ansökningsformulär Higher Education Erasmus+ på EU-kommissionens webbplats

Så bedöms er ansökan

Ansökan bedöms utifrån de kriterier som beskrivs i programhandledningen för Erasmus+ och de riktlinjer som EU-kommissionen tagit fram. Ni får besked cirka tre månader efter sista ansökningsdag.

Alla lärosäten som har en Erasmus Charter får medel beviljade. Det finns ingen kvalitativ bedömning eftersom lärosätet redan har genomgått en sådan vid Erasmus Charteransökan.

  • Den totalt tilldelade nationella budgeten för inomeuropeisk mobilitet.
  • Fördelningen baseras i huvudsak på tidigare prestation per lärosäte och aktivitet. Genomsnittet av antalet utresande mobiliteter och mobiliteternas längd baseras på de två senaste läsåren.
  • Antalet sökta blandade intensivprogram.
  • Vid behov justeras antalet uppåt, för att siffrorna inte ska bli lägre än föregående år.
  • Efter att tidigare prestation har beräknats läggs eventuellt en schablonmässig ökning på för samtliga mobilitetskategorier. Ni kan dock aldrig beviljas medel för fler mobiliteter än vad ni ansökt om.

Bidraget beviljas i form av schabloner baserat på det land deltagaren ska åka till. Schablonerna fördelar lärosäten som stipendier och bidrag till de studenter och den personal som ska resa ut.

Stipendierna ska bidra till att täcka kostnader för resor och dagligt uppehälle. Er organisation får också viss ersättning för att hantera projektet och administrera mobiliteterna, ett så kallat organisationsstöd.

Vad händer efter att ni har sökt?

Vi beräknar skicka besked om beslut till samtliga sökande cirka två efter sista ansökningsdag. Beskeden skickar vi per e-post till respektive kontaktperson i ansökan. Vi kan inte ge förhandsbesked.

Om ni anser att Universitets- och högskolerådet har bedömt er ansökan på oriktiga grunder finns möjlighet att begära att vi omprövar beslutet. I begäran kan ni inte ändra eller förtydliga innehållet och uppgifterna i den ursprungliga ansökan.

Vi kan ompröva brister i den administrativa hanteringen av er ansökan. Bedömningen av projektets kvalitet kan vi däremot inte ompröva. Det är inte heller möjligt att överklaga till en annan rättslig instans.

Om ni vill att vi omprövar handläggningen av er ansökan ska ni inom tre veckor från datum för beslut skriftligen skicka in en begäran om omprövning.

  • Begäran ska innehålla projektnummer och en beskrivning av vad ni vill få omprövat.
  • Skicka begäran till: erasmusplus@uhr.se med ämnesraden "Begäran om omprövning".

Vi behandlar ert ärende inom 45 dagar från det att vi har tagit emot det.

Kontakta oss på eplushogre@uhr.se. Vänligen använd er ansökans projektnummer som referens när du kontaktar oss.

Vi skickar ut ett kontrakt i två exemplar ungefär en vecka efter att beslut har tagits. Kontraktet ska signeras av den firmatecknare som finns angiven i ansökan. Skrivs kontraktet under av annan person än firmatecknare måste ni skicka med en delegationsordning. När kontraktet skrivits under av NA-direktör skickas ett exemplar tillbaka till er. 

Utbetalningen sker till det konto som uppgetts i samband med att ansökan för Erasmus Charter lämnats in. En första delutbetalning av det beviljade beloppet betalar vi ut inom 30 dagar efter det att kontrakten skrivits under av UHR.

 

Grön hållbarhet

Miljömässigt hållbara projekt är en av Erasmus+ fyra prioriteringar. Vi har samlat information, tips och länkar som du kan använda som stöd:

Grön hållbarhet