Röster från skolvardagen
I vår serie Röster från skolvardagen får du ta del av hur olika lärare runtom i Sverige valt att använda sig av eTwinningprojekt i sin undervisning. Lärarna berättar om sina projekt, vad de – och eleverna – får ut av internationellt digitalt samarbete, och delar också med sig av sina tips och idéer.
-
Brevväxling på engelska ökar motivationen till språkstudier
Helena Paladino, lärare på Utsäljeskolan i Huddinge, och hennes elever brevväxlar med elever från en skola i Italien. Syftet är att öka elevernas motivation till att studera engelska som andraspråk. ”eTwinning fungerar toppenbra för att få in den internationella vinkeln i undervisningen. Eleverna får ett direkt kvitto på varför det är bra att kunna andra språk.”
-
Projektet gjorde franskan levande och autentisk för eleverna
Eva Engström Dray ville öka sina elevers intresse för franska och få dem att aktivera sig mer under lektionerna. Tillsammans prövade de ett projekt inom eTwinning. Resultatet – en spännande och annorlunda termin.
-
Origami utvecklade elevers färdigheter i teknik, språk och kommunikation
Origami är konsten att vika papper till tredimensionella objekt. Det stod i fokus i ett eTwinning-projekt som elever från Sverige, Italien, Lettland och Grekland samverkade i. Målet var att skapa olika djur och skriva en saga runt dessa djur. Resultatet blev en underbar historia om hur olika djur samarbetar för att naturen ska må bra. Samtidigt tränades eleverna i både teknik, språk och kommunikation.
-
eTwinning stärker elevers läs- och lyssnarförmåga
eTwinning stärker elevers läs- och lyssnarförmåga. Det visar ett examensarbete av engelskaläraren Carola Nordquist: ”Kollaborativa lärandeprocesser som är inbäddade i lärandeplattformar stödjer och bidrar till framgångsrik språkinlärning.”
-
"Abalonia" ökade intresset för mänskliga rättigheter
Rutsborgskolans sjundeklassare bildade egen regering i ”Abalonia” med uppdraget att välja ut sex av de 30 mänskliga rättigheterna som var viktigast för just deras land. Det blev en viktig, nyttig och konkret uppgift. ”Det bästa var diskussionen efteråt om hur de hade behövt kompromissa och hur tufft det faktiskt kan vara, säger Gabriela Petre Broman, lärare på skolan i Bjärred.
-
Språkutveckling och internationalisering möttes i lilla Rödluvans europaturné
”Little Red Riding Hood around Europe”, Böle förskolas eTwinningprojekt för yngre barn, innehåller både dockteater, kakbak och måleri. ”Mina elever har älskat sagan på franska, italienska, spanska, svenska och engelska”, säger läraren Karin Ceder.
-
Samarbetsutbytet väckte elevers intresse för andra kulturer och språk
Bors högstadieskola ville öka sina elevers motivation till att lära sig språk och ta del av andra kulturer. Språkläraren Lena Gärdemalm startade därför eTwinningprojektet Travel east, travel west, sharing cultures is the best. ”Det öppnar ett internationellt fönster för eleverna som hittar både likheter och olikheter i gemenskapen."
-
Hvilan utbildning i lyckat samarbete om språkkunskaper
Språkläraren Brindusa Nastasa, Hvilan utbildning i Stockholm, har genomfört sitt första eTwinningprojekt Amitié sans frontières - Vänskap utan gränser. Syftet är att variera och stimulera undervisningen, att lämna klassrummet, om än virtuellt, och ge ungdomar möjligheten att berika sina språkkunskaper i en autentisk, internationell miljö.