Röster från skolvardagen
I vår serie Röster från skolvardagen får du ta del av hur olika lärare runtom i Sverige valt att använda sig av eTwinningprojekt i sin undervisning. Lärarna berättar om sina projekt, vad de – och eleverna – får ut av internationellt digitalt samarbete, och delar också med sig av sina tips och idéer.
-
Hvilan utbildning i lyckat samarbete om språkkunskaper
Språkläraren Brindusa Nastasa, Hvilan utbildning i Stockholm, har genomfört sitt första eTwinningprojekt Amitié sans frontières - Vänskap utan gränser. Syftet är att variera och stimulera undervisningen, att lämna klassrummet, om än virtuellt, och ge ungdomar möjligheten att berika sina språkkunskaper i en autentisk, internationell miljö.
-
Our tree of magic words
eTwinningprojektet på Nättrabyskolan i Karlskrona har fått eTwinnings nationella kvalitetsutmärkelse. Lina Axelsson, lågstadielärare på Nättraby berättar om sitt projekt och sitt arbete med eTwinning.
-
ABC- A Bridging Calendar for the future
Jasmine Klang Ebeling, lärare på Österåkers gymnasium i Åkersberga berättar om sitt projekt ABC - A Bridging Calendar for the future och sitt arbete med eTwinning. Ett projekt som fått eTwinnings nationella kvalitetsutmärkelse.
-
Högskolan Väst använder eTwinning med sina lärarstudenter
Högskolan Väst jobbar aktivt med att introducera eTwinning till lärarstudenter. Sedan 2012 har eTwinning genomfört ett europeiskt initiativ tillsammans med lärarhögskolor, för framtidens lärare, i flera europeiska länder, för att inkludera eTwinning i lärarutbildningen, för lärarstudenter. Sverige har deltagit i initiativet sedan 2016.
-
Engelska med olika lärstilar i Tomtbergaskolans eTwinningprojekt
Klasslärare Mili Modak i Tomtbergaskolan i Huddinge har just nu hela tre eTwinningprojekt på gång med olika teman och tidsspann. Vi blev extra nyfikna på hennes tidigare projekt NeuroEnglish, och bad Mili svara på några frågor om projektet och om eTwinning generellt.
-
Välfungerande kombination av franska och kulturarv i Huddingegymnasiets projekt
Anna-Karin Björk på Huddingegymnasiet har under föregående läsår drivit ett lyckat projekt med sina franskelever tillsammans med en språklärare och hennes gymnasieklass i flamländska Belgien. Vi hörde av oss till Anna-Karin med några frågor.
-
Luleå gymnasieskola i lyckat samarbete om hållbar utveckling i franskan
Språkläraren Maria Palovaara Nasi i Luleå gymnasieskola Kv. Kungsfågeln, har tillsammans med lärare och elever i Belgien och Spanien jobbat i projektet ”Jeunes Européens face à la destruction de la biodiversité”, på svenska ungefär ”Biologisk mångfald och hållbar utveckling”. Vi ställde Maria några frågor om projektet och hur hon ser på eTwinning.
-
Elever i Birkaskolan diskuterar klimatförändringarna på spanska
Jorge Reis är spansklärare på Birkaskolan i Ekerö. Han har genomfört eTwinningprojektet “E.S.M.I.Acción. Un puente entre el pasado, el presente y el futuro”, tillsammans med kolleger och deras klasser på Malta, i Tyskland, Spanien och Italien. Vi ställde Jorge några frågor om hans projekt och erfarenheter.
-
Åva gymnasium i Täby om att vara en eTwinningskola
Den här gången har vi intervjuat Mihaela Gross, språklärare vid Åva gymnasium i Täby. Åva gymnasium är en av de fyra svenska skolor som i våras fick utmärkelsen eTwinning School – en märkning för skolor som aktivt använder sig av eTwinning i verksamheten.
-
Stay In-Stay SaFE Challenge – ett samarbete med huvudmålet att sprida glädje
Johanna Laronsson som jobbar på Rödebyskolan i Karlskrona, delar med sig av ett peppande projekt, som kan vara inspirerande för många lärare som har distansundervisning eller som har elever som är hemma, på grund av den situationen som vi befinner oss i.