Stay In-Stay SaFE Challenge – ett samarbete med huvudmålet att sprida glädje
Johanna Laronsson som jobbar på Rödebyskolan i Karlskrona, delar med sig av ett peppande projekt, som kan vara inspirerande för många lärare som har distansundervisning eller som har elever som är hemma, på grund av den situationen som vi befinner oss i.
Om samarbetet Stay In-Stay SaFE Challenge
På grund av den rådande situationen ute i Europa med många länder som har stängda skolor, kom detta projekt till för att kunna ge elever som är hemma uppgifter att jobba med, men också för att skapa glädje tillsammans, fast hemifrån på olika platser och i olika länder!
Vi som tillsammans skapade detta projekt har lärt känna varandra genom ett annat eTwinningprojekt som heter Stories Bring Us Closer och som är starten på ett kommande Erasmus+projekt.
Nu är även andra projektpartners med, som precis som de övriga länderna, (förutom Sverige) har gemensamt att de har stängda skolor och elever som sitter hemma och arbetar. De har tillkommit via partnerforumet och via tidigare kontakter som vi har genom eTwinning. Deltagande länder är just nu Georgien, Kroatien, Grekland, Italien och Sverige.
Detta är ett projekt med huvudmål att sprida glädje i de svåra tider som vi står inför i och med spridningen av coronavirus ute i Europa.
Projektet går ut på att det varje dag under karantänen/stängningen kommer en utmaning för eleverna, som undervisande lärare skickar ut till sina elever. Uppgifterna ska vara lättsamma och roliga, meningen är att sprida glädje, och inte bli en särskilt tung börda utan mer lättsamt.
Under första veckan skulle man exempelvis klä ut sig med något kul man hade hemma och skicka en bild, man skulle också skicka in en bild med vad man såg när man tittade ut genom sitt fönster, samt skapa ett färgglatt fantasidjur och visa upp.
Vi har också i påskveckan önskat Glad påsk på våra olika språk, visat traditionella påskrätter från respektive land, delgett ett recept, samt visat upp påskpyssel som vi gjort i de olika länderna. I dessa olika uppgifter har eleverna fått lära om olika länders traditioner, och samtidigt fått fundera på vad deras egna land har för traditioner.
Kommande uppgifter kommer bland annat att bli frågesport, skattjakt, ladda upp en ritning, en sång och liknande. Varje vecka kommer utmaningar som eleverna måste göra för att gå vidare till nästa! Ett krav är att uppgifterna ska sprida GLÄDJE!
Tillsammans genom tidigare kontakter samt partnerforumet på eTwinning.net har vi spridit och sprider detta projekt som passar alla som vill, och som önskar lättsamma och glädjefyllda uppdrag till sina elever. Samt att det för oss lärare blir ett härligt stöd i allt vi går igenom just nu! För Sverige är detta ett kul stöd då det är flera frånvarande elever i skolorna, som kan få jobba med dessa uppgifter hemma.
Ibland behöver vi bara få skratta, vissa stunder mer – den stunden är nu!
Texten är skriven av Johanna Laronsson, Rödebyskolan, Karlskrona.