”Jag gick från klassrummet till verkligheten”. Det säger läraren Lucas Rosén om utbildningen till skolambassadör för EU.

Lucas Rosén fick tipset om att bli skolambassadör för EU då han ville fortbilda sig i sina ämnen samhällskunskap och religion. Han arbetar på Lucas Rosén, lärare på Bladins gymnaium i Malmö.Bladins gymnasium i Malmö, som i sitt samhällsprogram har inriktningen internationella relationer. Därför kändes det också självklart för honom att gå utbildningen i Bryssel.

– I skolan handlar det mycket om att beskriva saker. Jag ville få mina ämnen mer levande. Jag ville också bli inspirerad som lärare, säger Lucas Rosén.

Och han har fått nytta av utbildningen i sin undervisning och i arbetet med verksamhetsutveckling på skolan, inte minst när det gäller förståelsen för EU. I Bryssel fick Lucas Rosén bland annat en mycket intressant föreläsning om hur EU jobbar för att bemöta desinformation. Efter det så har han spelat ”Badnewsgame” med sina elever.

– Spelet går ut på att man simulerar ett konto för att sedan försöka lura så många som möjligt med falska nyheter. Syftet är att förstå hur processen med konspirationsteorier och desinformation fungerar. Mina elever har verkligen uppskattat det.

 Lucas Rosén försöker få skolans elever att bli engagerade och vilja blir juniorambassadörer för EU och fortsätta fördjupa sig i EU-kunskap. Han tror att EU-frågorna är närvarande hos ungdomar på ett helt annat sätt än tidigare. Frågor som roaming, eurokrisen, Brexit är de insatta i men de kanske är omedvetna om själva begreppet att vara EU-medborgare och hur dessa frågor påverkar dem i vardagen.

– Nu kan jag säga att vår lagstiftning är direkt avhängig av lagstiftningen i EU och så här påverkas vi av den. Perspektiven har blivit tydligare. Jag har fler exempel att ge mina elever.

Vilka utmaningar ser du som skolambassadör för EU på din skola?

– Det finns så många projekt och stipendier att söka men det är ofta svårt att få tiden att räcka till. Det ryms inte riktigt i schemat.

Vad är det bästa med utbildningen?

 – Den är inspirerande, lärorik, rolig och spännande. Fakta går att få fram utan att resa men att kunna träffa andra lärare som ger mig nya pedagogiska knep och verktyg, träffa parlamentariker och gå på föreläsningar. Det gav mig så mycket ny energi.

Utbildningen Skolambassadör för EU

Utbildningen riktar sig till lärare och skolledare på högstadie-, gymnasie- och folkhögskolor med allmän linje eller inom vuxenutbildning. Under några dagar reser deltagarna till Bryssel och besöker bland annat EU-kommissionen, Europaparlamentet och Sveriges ständiga representation vid EU. Utbildningen anordnas av Universitets- och högskolerådet, Regeringskansliet, EU-kommissionens representation i Sverige och Europaparlamentets kontor i Sverige.