Hallå där Cecilia Söderlund, lärare på Snättringeskolan i Huddinge kommun, på grund av pandemin har ert projekt United Colours of Europe förlängts och ni har fått tänka om vad det gäller era planerade resor. Ni skulle till exempel ha besökt Madeira men fick genomföra resan digitalt istället. Vem kom på idén och hur gjorde ni?

Elever vid Snättringeskolan har digitalt möte med skolklasser i Portugal, Tyskland och Frankrike.

Snättringeskolans planerade resor till Portugal, Tyskland, och Frankrike fick skjutas fram på grund av pandemin. Men elever och lärare har löst det genom att mötas digitalt för att kunna genomföra sitt Erasmus+-projekt Colours of Europe.

– Vi fick idén under ett inspirationsmöte om Erasmus+. Då tipsade man oss om att genomföra digitala träffar. Efter det mötet träffade vi, via Skype, våra samarbetspartners från Portugal, Tyskland, och Frankrike och planerade hur vi kunde genomföra digitala resor till varandra för att kunna slutföra vårt projekt. Colours of Europe handlar om att få våra elever att bli mer medvetna om Europa och EU och om hur det är att vara europé idag.

Ni träffades via Zoom under några dagar, kan du ge exempel på vad ni gjorde?

– Vi hade bland annat en dag där varje land fick presentera sig. Alla våra elever som ville hålla i den svenska presentationen pratade bland annat om naturen, djuren och om landets olika varumärken och artister.  Ett par av eleverna hade skapat ett “hemma-hos-reportage” och visade sina hus, både inomhus och utomhus. De hade också filmat när de åkte skridskor på en sjö och när de gjorde snöänglar. Det blev väldigt populärt bland de andra eleverna!

– Vi skapade också en gemensam saga, “Europe in 2040”. Elever från alla fyra länderna hittade på en historia som de sedan illustrerade, både digitalt och på canvastavlor.

Fanns det något som ni tyckte var krångligt?

–  Det var lite svårt att höra vad alla sa, speciellt när de hade munskydd på sig, vilket alla hade utom vi. Även tiderna var det lite krångel med. Vi svenskar är vana vid att man håller tider men det gör man inte alltid i andra länder.

Ska ni göra fler resor på digital väg?

– Réunion hann vi åka till 2019. Såväl lärare som elever bodde då hemma hos familjer på ön. Våra svenska elever höll bland annat en presentation på engelska, för lärare, elever, föräldrar och politiker. De var fantastiskt duktiga och modiga. Det fanns även tid för utflykter, bland annat till en vulkan, och vi gjorde olika samarbetsövningar och lekar, eleverna lärde varandra sten, sax, påse på svenska, franska, portugisiska och tyska.
 
– Vi hade också en resa inplanerad till Europaparlamentet då vi skulle redovisa projektet och berätta om alla våra spännande upplevelser, vi får se hur det blir med det. Nu siktar vi mot att genomföra en digital resa till Tyskland i april.

Hur upplever du och dina elever projektet?

– Många har sett fram emot resorna jättemycket och det hade så klart varit roligare att åka till Madeira på riktigt men det här var kul ändå.  Vi har försökt göra det bästa av situationen och arbetat för att alla elever på skolan har kunnat delta på olika sätt. Vi har skrivit brev, de yngre eleverna skrev vykort och alla fick hjälpas åt att göra en tredimensionell karta som nu hänger i matsalen.

– När de andra ländernas elever besökte oss, innan pandemin bröt ut, så ordnade våra ”ettor” ett midsommarfirande då de gjorde en midsommarstång som de dansade runt. Våra elever har fått internationella vänner som de nu skriver till nästan dagligen. Det blir man verkligen glad av.

Fakta Erasmus+ strategiska partnerskap skola - mellan skolor

Programmet ger finansiering för att ta fram något som behövs i det pedagogiska arbetet.
Det handlar om att utveckla och stärka nätverk, öka sin förmåga att verka på internationell nivå samt dela och utmana idéer och metoder.

Enbart skolor (förskolor, skolor och gymnasieskolor inklusive särskolan och specialskolan) kan söka.

Strategiska partnerskap är från och med 2021 ersatta med Erasmus+ partnerskap.