Gå till huvudinnehåll
Anmälan till seminariet är stängd.

Välkommen till en seminariedag där vi diskuterar hur vi tillsammans bygger ett hållbart län och med skolan som plattform får barn och unga delaktiga i det samhällsbygget.

Seminarium i Härnösand

Under dagen får du bekanta dig med olika verktyg och metoder för att utbilda för hållbar utveckling. Vi presenterar forskning kring hur man inkluderar elever i en utbildning där mening och relevans har en större tydlighet och visar hur arbetet med hälsofrämjande processer kan vara en drivkraft för hållbar utveckling.

Du får också veta mer om de globala målen och ta del av lokala exempel som presenterar sin verksamhet och minglar under fikapauserna.

Medverkar gör bland andra Anders Jidesjö, lärare och forskare vid Linköpings universitet, Johan Hallberg, samhällsmedicinsk läkare, Landstinget Dalarna och Thomas Nordell, Den globala skolan, som även är moderator.

Seminarium i Härnösand

Behandling av personuppgifter

Vi använder dina personuppgifter för att kunna kontakta dig i samband med seminariet. Uppgifterna sparas i ett år. Mer information om hur UHR behandlar personuppgifter finns på www.uhr.se

09.00   Registrering och kaffe

09.20   Välkommen

09.30   Vad är Agenda 2030?
Thomas Nordell, UHR/Den globala skolan 

10.05   Agenda 2030 i Västernorrland
Vad händer i samhället och vad är skolans roll?

10.15   Deltagande i den hållbara samhällsomställningen kräver utbildning som är aktuell och relevant
Vad säger forskningen om det och hur gör man för att inkludera elever i en utbildning där mening och relevans har en större tydlighet?  Föreläsning med Anders Jidesjö, lärare och forskare, Linköpings universitet. 

11.15   Lunch och utställningbesök

12.45   Kultur i farozonen
Föreläsning med Khazar Fatemi, journalist och dokumentärfilmare. Föreläsningen bygger på dokumentärserien "Kultur i farozonen” som Khazar Fatemi programleder för Sveriges television och på hennes egna erfarenheter av kulturarv och identitet. Hä rvisar hon filmklipp från Syrien, Afghanistan och Irak och ställer frågor som: 
Kan vi anamma en ny kultur utan att förlora vår egen? Vad är kulturarv? Vad betyder det för oss och hur formar det oss? Vilken roll har skolan? Varför förstår vi oftast inte värdet i vår kultur förrän vi håller på att förlora den? Finns det ett hot mot vår kultur och vår identitet? Hur ser det i så fall ut? Vad stärker en kultur?

13.45   Fika och utställningsbesök

14.15   Hälsofrämjande skolutveckling för ett hållbart samhälle
Skolans möjligheter att förena glädjen av att utvecklas med lärande för hållbar utveckling är oändliga. Föreläsning med Johan Hallberg, samhällsmedicinsk läkare, Landstinget i Dalarna.

15.15   Hållbar poesi
Ida Olofsson, poet

15.45   Sammanfattning av dagen

16.00   Slut 

 

Tänk på allergiker och överkänsliga

Kom doftfri till våra seminarier.