Online - hur går det till?

Vi använder mötesverktyget Zoom. Har du aldrig använt Zoom tidigare kommer du att få en fråga om att ladda ned appen när du ansluter. Vi rekommenderar att du gör det om du har möjlighet.

För att ditt deltagande ska bli så smidigt som möjligt är det bättre att du använder en dator än en mobiltelefon. Glöm inte att ha en laddningssladd tillgänglig och en stadig uppkoppling till internet.

I ditt bekräftelsemejl har du fått en länk för att ansluta till mötet. Anslut gärna 4-5 minuter innan vi startar för att vara säker på att allt fungerar.

Vi vill gärna att deltagarna har på sin videokamera eftersom seminariet är interaktivt och det är trevligt för alla som deltar att kunna se varandra.

Andra tips

  • Använd headset!
  • Om du trycker på ”participants” syns alla deltagare. Där syns också när någon begär ordet genom att använda ”raise hand”.
  • Om du vill ha ordet är det bra om du använder dig av ”raise hand”.
  • När du haft ordet trycker du på "lower hand".
  • Det är bra om ditt riktiga namn är det som syns i din bild. Det går att ändra om du trycker på de tre prickarna i högra hörnet och väljer ”rename”.
  • Låt mikrofonen vara på ”mute” när du inte pratar – och kom ihåg att trycka på ”unmute” när du vill prata.
  • Chat-funktionen kan du använda om du istället vill skriva en kommentar. Det kan vara att föredra vid möten med många deltagare. Tänk på att chatten är inställd på att nå alla. Du kan välja att skriva till enskilda deltagare om du behöver det (privately).
  • Använd ”share” om du vill visa ett dokument. Det tar du i så fall fram innan mötet.
  • Längst upp till höger finns ”gallery view” som tar fram alla deltagare på skärmen. Om du väljer "speakerview" syns endast den som pratar!