Har din organisation en Erasmusackreditering från och med 2021 kan ni ansöka om budget varje år. Vi förklarar hur budgetansökan för ackrediterade organisationer går till och vad ni behöver tänka på inför ansökan.

Budgetansökan för ackrediterade organisationer sker under våren. Sista dag att skicka in er ansökan 2021 är den 18 maj klockan 12:00:00.

Har ni ingen Erasmusackreditering ska du istället söka projektbidrag inom programdelen Erasmus+ korttidsprojekt.

Aktiviteter ni kan genomföra inom ramen för en ackreditering

Lärare och annan personal som deltar kan undervisa, gå en kurs eller jobbskugga. Elever kan studera eller praktisera, enskilt eller i grupp. Ni kan även ta emot lärarpraktikanter och experter med kunskap inom relevant område. Aktiviteterna ni söker bidrag för ska ske med organisationer och personer från så kallade programländer.

Lärare och annan skolpersonal får här möjlighet att undervisa vid en utländsk partnerorganisation. Uppdraget på plats (fysiskt i ett annat land) kan varvas med digital undervisning/utbildning.

Undervisningsuppdraget kan sträcka sig från minimum 2 dagar upp till 365 dagar (avser minsta och högsta antal dagar på plats). Ni kan få bidrag för resa och uppehälle.

Lärare, skolledare och annan skolutbildningspersonal, till exempel studievägledare och kurator, kan fortbilda sig i ett annat europeiskt land genom kurser, konferenser och seminarier, på plats och digitalt. Utbildningsaktiviteten ska ha ett tydligt lärandemål, program för de olika kursmomenten och liknande.

Utbildningsaktiviteten kan sträcka sig från minimum 2 dagar upp till maximalt 30 dagar (avser minsta och högsta antal dagar på plats). Ni kan få bidrag för kursavgifter på totalt 10 dagar per deltagare samt bidrag för resa och uppehälle.

Här ges lärare, skolledare och annan skolutbildningspersonal möjlighet att lära av kollegor vid en utländsk skola eller annan relevant organisation. Perioden på plats (fysiskt i ett annat land) kan varvas med digitala lösningar.

Deltagaren ska vara fysiskt på plats i minst 2 dagar upp till maximalt 60 dagar. Ni kan få bidrag för resa och uppehälle.

Elever kan i grupp eller enskilt studera eller praktisera vid en partnerskola eller annan relevant organisation utomlands. Studie- eller praktikperioden på plats kan kombineras med digitala lösningar/aktiviteter.

Elever i grupp kan vara fysiskt på plats från 2 upp till 30 dagar. En lärare eller annan ansvarig personal följer med under hela perioden.

Studie- eller praktikperiod för enskild elev kan vara antingen från 10 upp till 29 dagar eller från 30 upp till 365 dagar (exklusive digitala aktiviteter). För elever med särskilda behov kan minsta antal dagar vara två. Eleven ska ha ett individuellt lärandeavtal för den aktuella perioden utomlands.

Ni kan ta emot lärarstuderande eller nyutexaminerade lärare från ett annat programland som praktiserar hos er. Ni får bidrag för att planera och genomföra aktiviteten medan praktikanten får bidrag för sitt uppehälle från sitt lärosäte (om lärosätet har ansökt om medel för det).

Ni kan bjuda in personer med särskild kompetens eller profession för att stärka undervisningen och lärandet vid er organisation. Det kan vara utbildare, lärare, experter inom ett särskilt område eller annan kvalificerad profession från ett annat land.

Perioden kan sträcka sig från minimum 2 till maximalt 60 dagar.

För att planera och lägga grunden för ett bra utbyte för de som deltar finns möjlighet att genomföra ett förberedande besök. Det kan till exempel handla om att starta upp samarbetet med en ny partnerorganisation eller att förbereda för en längre utbytesperiod för deltagaren. Att förbereda kurser eller undervisningsuppdrag är dock inte möjligt.

Även elever som ska tillbringa en längre period utomlands och elever med särskilda behov eller begränsade möjligheter kan delta i ett förberedande besök.

Ni kan få bidrag för resa och uppehälle.

En medföljande är en person som följer med en deltagare med särskilda behov eller med begränsade möjligheter för att hjälpa till så att mobiliteten går att genomföra. Den medföljande utgör alltså inte i sig en egen mobilitetsaktivitet utan assisterar och stöttar den elev, student eller personal som genomför en mobilitet inom programmet och som behöver en medföljandes stöd och hjälp.

Det finns särskilda medel att söka för medföljande för att täcka resa och uppehälle.

Organisationer som kan söka

Organisationer med beviljad ackreditering i Erasmus+ 2021-2027 kan varje år ansöka om budget inom ramen för sin ackreditering.

Organisationer med beviljad konsortieackreditering anger i budgetansökan vilka konsortiemedlemmar ansökan avser. Vilka medlemmar ansökan omfattar kan variera mellan olika budgetår.

Förväntade resultat

Projektet förväntas ge positiva och långvariga effekter dels på individuell nivå, dels på organisatorisk nivå men även utanför den egna organisationen.

Alla aktiviteter som genomförs inom Erasmus+ mobilitet ska bidra till att uppnå något eller några av programmets övergripande mål:

  • Stärka den europeiska dimensionen i undervisning och lärande.
  • Främja inkludering och mångfald, tolerans och demokratiskt deltagande i samhället.
  • Främja kunskap om det gemensamma europeiska arvet och mångfalden.
  • Stödja utvecklingen av yrkesnätverk i Europa.

Inom området skola ska aktiviteterna specifikt leda till att:

Stärka kvaliteten på undervisningen och lärandet genom att

  • stödja lärares, skolledares och annan skolpersonals professionella utveckling
  • främja användningen av ny teknik och innovativa undervisningsmetoder
  • förbättra språkinlärning och språklig mångfald i skolan
  • stödja utbyte och överföring av bästa praxis inom undervisning och skolutveckling.

Bidra till att skapa ett europeiskt utbildningsområde genom att

  • bygga upp kapaciteten hos skolor att delta i utbyten och samarbeten över nationsgränser och att genomföra utbytesprojekt av hög kvalitet
  • göra studier i ett annat land till en realistisk möjlighet för alla skolelever
  • främja erkännande av de kunskaper elever och personal får under sina utbytesperioder.

Förväntade resultat, Outcomes and impact of a mobility project 2021 beskrivs i Erasmus+ Programme Guide på EU-kommissionens webbplats

Att tänka på inför ansökan

När du ansöker om bidrag till ett projekt inom ramen för er ackreditering är det viktigt att koppla de planerade aktiviteterna till målen i er Erasmusplan. De aktiviteter som genomförs ska bidra till att uppfylla något eller flera av dessa mål.

Till varje projekt som genomförs inom ramen för en ackreditering är det viktigt att ni har en detaljerad plan för hur arbetet ska genomföras. I planen bryter ni ner de övergripande projektmål som Erasmusplanen innehåller till aktivitetsnivå. Ni behöver även ha en plan för hur arbetet med förberedelser, genomförande och spridning ska organiseras och vem som ansvarar för vad. Den detaljerade projektplanen är inget ni lämnar in till oss. Den är till för att ni inom organisationen ska kunna genomföra projektet med goda resultat i enlighet med er Erasmusplan.

Gör en behovsanalys: Det är viktigt att fundera över vad ni vill utveckla och varför, och varför ni vill göra det i samarbete med ett annat land i Europa. Reflektera över vilket eller vilka av Erasmusplanens mål som är mest angelägna.

Konkretisera målet för projektet inom ramen för Erasmusplanen, hur projektet ska ha förändrat eller tillfört något till organisationen, kommunen, regionen, EU.

Projektorganisation: Bestäm vilka partners ni vill samarbeta med och varför i ett tidigt skede. Tänk igenom hur styrgruppen i er organisation ska se ut. En rekommendation är att vara så pass många så att arbetsuppgifterna kan fördelas på flera olika personer. Bestäm också hur ni tänkt fördela arbetet med era partners.

Aktiviteter i projektet: Tänk igenom vilka aktiviteter ni vill genomföra, både hemma och i partnerlandet. Aktiviteterna ska möta de identifierade behoven och koppla till de mål ni arbetar mot i projektet. Bestäm vilka som ska delta och varför.

Uppföljning och spridning: Redan från början ska ni planera hur ni ska följa upp och sprida projektresultatet. Hur ska det presenteras och leva vidare efter att projektet avslutats? Och hur kan andra få användning för ert resultat?

De aktiviteter som ni genomför och som ni får bidrag för ska följa Erasmus kvalitetskriterier, Erasmus quality standards. Kriterierna ger riktlinjer och stöd för hanteringen av de olika moment som ingår i projektet. Det handlar om stöd i ert urval av och förberedelser för deltagare, hur ni definierar, utvärderar och erkänner läranderesultat, hur ni delar och sprider resultat från ert projekt, med mera.

Ni ska säkerställa att de aktiviteter ni genomför sker utifrån ett inkluderande och rättvist perspektiv, att de är miljömässigt hållbara och ansvarsfulla och att ni använder digitala verktyg och lärmetoder som kompletterar deltagarnas fysiska aktiviteter.

Erasmus quality standards på EU-kommissionens webbplats

Vad ni ska göra med resultaten är kanske det sista ni tänker på när ni planerar ert projekt. Men just det kan vara nyckeln till att ni lyckas i slutändan. Ju fler utanför projektet som får kännedom om vad ni gör och som känner engagemang ‐ desto större chans att ni når era mål med projektet och att era erfarenheter blir till nytta för andra.

Hur ni sprider era resultat beror på vad ni vill uppnå. 

För vidare till kollegor: Har du varit utomlands och lärt dig en framgångsrik metod för att jobba med en viss fråga, låt säga problemen med språkinlärning? Se till att föra metoden vidare till dina kollegor så att de också får lära sig den. Befintliga mötesfora som personalmöten eller arbetslagsmöten kan användas för att sprida kunskapen vidare. Implementera de nya kunskaperna på ett systematiskt sätt i ert utvecklingsarbete.

Berätta för andra om vad ni gjort: Ser ni att fler skulle kunna använda utbyten och samarbeten som ett sätt att utveckla verksamheten? Andra grupper eller organisationer till exempel. Bjud in er själva, berätta om vad ni gjort och dela med er av era upplevelser och erfarenheter. Personliga berättelser, tips och rekommendationer är viktiga för att skapa intresse och engagemang hos andra.

Bjud in andra kommuner eller organisationer: Är ert mål att öka regional samverkan kring internationella projekt? Då kan en idé vara att bjuda in andra i ert nätverk när ni genomför aktiviteter i ert projekt, så att de får se hur ni jobbar.

Gå ut via media: Vill du skapa större intresse för din organisation och locka fler elever till din skola? Ett bra sätt kan vara att nå ut via media. Skriv ett pressmeddelande eller ring din lokaltidning och tipsa om ert projekt och vad ni ska göra.

Bli en del av något större: Bestäm redan i planeringsfasen vad ni vill uppnå med ert projekt. Ni kan då hitta flera sätt att lyfta er organisation och det arbete ni lagt ner – och dessutom få fler att vilja arbeta med internationellt utbyte och samarbete. Ni blir också en del av något större. Ett EU‐samarbete där människor från olika länder och kulturer träffas och där utbyte av idéer och kunskap för utvecklingen framåt. Det är vad Erasmus+ handlar om.

Delaktighet och engagemang: Av stor betydelse genom hela projektet, och särskilt i planeringen och hanteringen av resultaten, är ledningens delaktighet och engagemang. För att underlätta att fler kan och tar del av resultatet, och för att känna delaktighet, är det också bra om alla i organisationen så långt möjligt involveras i förberedelse- och spridningsaktiviteterna, även de som inte har deltagit själva.

Tips på aktiviteter, kanaler och verktyg som ni kan använda för att sprida det ni uppnår i ert projekt:

  • Använd befintliga mötesfora inom organisationen.
  • Använd sociala medier under mobiliteten och efter.
  • Spela in film. Här kan ni till exempel ta hjälp av studerande.
  • Skriv artiklar och kontakta lokaltidningen och tipsa om vad ni kommit fram till, eller låt de som deltar i mobilitetsaktiviteterna skriva en artikel som lokaltidningen kan publicera.
  • Sprid resultatet regionalt genom seminarier och möten.
  • Organisationer, lokala politiker och branschorganisationer kan ta del av fysiska resultat som kan spridas vidare.
  • Använd EU. Erasmus+ Project Results Platform är Europeiska kommissionens webbplats där projekt och resultat publiceras.

Medier och verktyg:

  • Webbsidor och webbplatser
  • Möten, workshops och seminarier
  • Utställningar och demonstrationer
  • Rapporter, broschyrer, artiklar i specialtidningar
  • Audiovisuellt material
  • Sociala medier av olika slag
  • Öppna evenemang
  • Existerande kontakter och nätverk

Ur programhandledningen för Erasmus+: Sprida resultat - Dissemination and exploitation of results (pdf)

Ett mobilitetsprojekt omfattar minst två organisationer, en sändande och en mottagande, från olika länder.

Som sändande och sökande organisation ansöker ni om bidrag för er organisation. Ni ansvarar för att samordna och administrera projektet. Ni har också hand om kontraktet, budgeten och rapporteringen. Den mottagande organisationen tar inte del av er budget.

Söker ni som konsortium är er uppgift att koordinera de organisationer som ingår i konsortiet. De organisationer som ingår i konsortiet sänder sin personal och sina elever/studerande på de mobilitetsaktiviteter som ni söker bidrag för.

För budgetansökningsomgången under våren med sista ansökningsdag i 11 maj startar projektet den 1 september.

Första gången ni ansöker om budget för ett projekt inom ramen för en ackreditering är projekttiden 15 månader som efter 12 månader kan förlängas till 24 månader.

Genom webbplatsen School Education Gateway kan ni bland annat söka efter kurser och platser att jobbskugga och undervisa vid. Ni kan också lägga in en intresseförfrågan om att du och dina kollegor exempelvis vill jobbskugga i ett visst land inom ett särskilt område. Skolor runt om i Europa kan då omvänt hitta er förfrågan och erbjuda plats för jobbskuggning, eller undervisningsuppdrag om ni valt det.

Kurser och arbetsplatser på webbplatsen School Education Gateway

Genom eTwinning hittar ni skolor och samarbetspartners. Det du behöver göra inledningsvis är att registrera dig via eTwinning.net. Registreringen är gratis.

För deltagare i ett mobilitetsprojekt ger eTwinning bland annat möjlighet att kommunicera med den mottagande skolan och ta del av webbaserade utbildningar. Ni kan också använda eTwinning för att samarbeta med alla inblandade skolor, både under och efter mobilitetsprojektets gång, då webbplatsen erbjuder olika samarbetsverktyg och samarbetstjänster.

Mer om eTwinning

Kontakta tidigare deltagare. I EU-kommissionens databas för spridning av projekt, Erasmus+ Project Results Platform finns uppgifter om pågående och avslutade projekt inom Erasmus+. Du får där tillgång till namnen på de organisationer som deltar. Ett bra sätt kan vara att kontakta svenska organisationer som deltar i projekt och be om tips på kurser eller platser att jobbskugga och undervisa vid.

Erasmus+ Project Results Platform, databas för projektresultat

Kollegor, vänner och bekanta: Personliga kontakter, från såväl arbete som fritid, är en bra utgångspunkt.

Utländska myndigheter: Lokala och regionala myndigheter i de länder ni planerar att genomföra fortbildningsaktiviteten kan ibland stå till tjänst.

Ansök om budget inom ramen för ackreditering

I budgetansökan behöver du ange er organisations Organisation ID (OID). Du behöver också ett användarkonto, EU Login.

Uppgifterna i databasen och er ackrediteringskod läggs automatiskt in i er ansökan. Se därför till att informationen är uppdaterad och korrekt innan du börjar fylla i ansökningsformuläret.

Kontrollera uppgifter om er organisation och OID: Databasen Organisation registration - kontrollera uppgifter och OID

Mer om hur du registrerar, alternativt uppdaterar: OID, Organisation Registration system och EU Login

För konsortier ska alla nationella partners som ingår i projektet/ansökan ha registrerat sig.

Har du inget EU Login, skaffa ditt EU Login-konto på EU-kommissionens webbplats

Ansökan är ett webbformulär och ligger på EU-kommissionens webbplats.

Du behöver ett EU Login för att komma åt och kunna fylla i ansökan.

Rekommenderade webbläsare för att ansökningsformuläret ska fungera: Microsoft Edge 41, Firefox 52.9.0, Chrome 76. Om du får problem med ansökan - radera webbläsarens historik och logga in på nytt.

I ansökan ska du ange:

Vilka typer av aktiviteter ni kommer att genomföra.

  1. För varje aktivitet ska du ange följande:
    • Antal deltagare och aktiviteternas genomsnittliga längd.
    • Antal medföljande och vistelsernas genomsnittliga längd.
  2. För varje aktivitet ska du ange följande information om deltagarna:
    • Antal deltagare med begränsade möjligheter och särskilda behov
    • Antal deltagare med blended mobilities (aktiviteter med både fysiska och digitala inslag).
    • Antal deltagare som ska använda sig av miljövänliga resealternativ
  3. Du kan ansöka om faktiska kostnader för inkluderingsstöd (inclusion support) och särskilda kostnader (exceptional costs). Du ska då ange följande:
    • Beskrivning och motivering, typ av aktivitet samt deltagare.
    • Belopp ni ansöker om.

Lista med konsortiemedlemmarna och förmedlande organisationer.

När ni ansöker om budgeten är det viktigt att ni planerar noga. Tänk igenom hur många mobiliteter ni har kapacitet att hantera. Gör en uppskattning och sök så många aktiviteter som ni bedömer är rimligt att ni kan genomföra. Ansöker ni om för mycket som ni inte förbrukar kan det få konsekvenser för framtida budgetansökningar. Söker ni om för lite kanske ni inte kan skicka ut så många deltagare som ni har kapacitet till.

De medel som beviljas ska bidra till att täcka resor, dagligt uppehälle och kostnader för förberedelser med mera. Budgeten baseras till största del på schabloner. Kostnader du kan söka bidrag för:

  • Resor och uppehälle
  • Organisationsstöd - bidrag för att hantera projektet
  • Inkluderingsstöd - bidrag för deltagare med begränsade möjligheter
  • Förberedande besök
  • Kursavgifter
  • Språkstöd
  • Miljövänliga resealternativ (green travel)
  • Dyra inrikesresor (exeptional costs)

Budgetposter, giltiga kostnader och bidragsbelopp: Funding rules school education mobility 2021 (pdf)

I ansökningsskedet anger du antal aktiviteter, genomsnittlig vistelsetid och antal deltagare i prioriterade grupper samt eventuella faktiska kostnader för dyra inrikesresor eller deltagare i behov av särskilt inkluderingsstöd. Det är först i redovisningen av genomförda aktiviteter som budget specificeras utifrån samtliga kostnadskategorier.

Grundbidrag och maxbelopp:

  • Varje organisation har rätt att ansöka om och bli beviljade ett grundbidrag. Vilken nivå grundbidraget kommer ligga på för svenska organisationer kommer att publiceras här inom kort. Konsortier får ett grundbidrag per medlemsorganisation.
  • En organisation kan som mest beviljas ett maxbelopp per budgetomgång. Vilken nivå maxbeloppet kommer ligga på för svenska organisationer kommer att publiceras här inom kort.

Budgetfördelningen påverkas av några grundläggande aspekter:

  • Total tillgänglig budget
  • Total sökt budget
  • Grundbidrag och maxbelopp

Utöver dessa ramvillkor fördelas budget utifrån genomförandegrad och kvalitet i tidigare genomförda projekt inom ramen för ackrediteringen.

I budgetfördelningen prioriteras även projekt med hög andel deltagare med begränsade möjligheter och andel elever som deltar i långtidsmobiliteter.

För organisationer som ansöker om budget för första gången inom ramen för en ackreditering sker fördelningen utifrån poäng på ansökan samt andel deltagare i de två prioriterade grupperna.

Budgetfördelning:

Erasmus+ budget allocation for accredited applicants school education 2021 (pdf)

För att förbereda dig kan du använda ett utdrag av ansökan som underlag: Mall att använda som underlag till ansökan om budget som ackrediterad organisation skola 2021 (pdf)

Stöd att fylla i ansökan finns även i anslutning till ansökningsformuläret på EU-kommissionens webbplats.

Kom också på våra ansökningsseminarier där vi ger stöd och råd. Aktuella seminarier hittar du i vår evenemangskalender.

Ansökan måste ni ha skickat in elektroniskt senast klockan 12:00:00 sista ansökningsdag för att komma med i ansökningsomgången. 

Får du tekniska problem med att skicka in ansökningsformuläret digitalt: ta en skärmdump på felmeddelandet, bifoga den tillsammans med ansökan, de dokument som ska bifogas ansökan och ansökans ID-nummer i ett mejl och skicka till adress erasmusplus@uhr.se.

Får du problem sista ansökningsdag måste du enligt regelverket kontakta oss senast klockan 14:00:00 för att få hjälp.

Se gärna till att skicka ansökan någon dag innan sista ansökningsdag – då kan vi hjälpa till om det blir tekniska problem.

Ackrediterade organisationer kan lämna in en budgetansökan varje ansökningsomgång. Om budgetansökan görs för ett konsortium ska den omfatta budget för alla konsortiemedlemmar som ska delta i projektet under det aktuella budgetåret.

En och samma organisation kan dock erhålla budget från upp till två Erasmus+ansökningar inom samma programdel, budgetår och sektor. Detta är möjligt för:

  • organisationer som är medlemmar i flera konsortier
  • organisationer som har en egen ackreditering och är medlemmar i ett konsortium
  • organisationer som har ett korttidsprojekt och är medlemmar i ett konsortium.

När du öppnar länken till ansökan kommer du utbildningsområde School Education. Välj ansökningsformulär KA121-SCH, Accredited projects. För att komma åt ansökan loggar du in med ditt EU-login. 

Lycka till!

Ansökningsformulär School Education Erasmus+ på EU-kommissionens webbplats

Vad händer efter att ni har sökt?

Vi beräknar skicka besked om beslut till samtliga sökande cirka tre månader efter sista ansökningsdag. Beskeden skickas per e-post till respektive kontaktperson i ansökan. Vi kan inte ge förhandsbesked.

Om ni anser att Universitets- och högskolerådet har bedömt er ansökan på oriktiga grunder finns möjlighet att begära att vi omprövar beslutet. I begäran kan ni inte ändra eller förtydliga innehållet och uppgifterna i den ursprungliga ansökan.

Vi kan ompröva brister i den administrativa hanteringen av er ansökan. Bedömningen av projektets kvalitet kan vi däremot inte ompröva. Det är inte heller möjligt att överklaga till en annan rättslig instans.

Om ni vill att vi omprövar handläggningen av er ansökan ska du inom tre veckor från datum för beslut skriftligen skicka in en begäran om omprövning.

  • Begäran ska innehålla projektnummer och en beskrivning av vad ni vill få omprövat.
  • Skicka begäran till: erasmusplus@uhr.se med ämnesraden "Begäran om omprövning".

Vi behandlar ert ärende inom 45 dagar från det att vi har tagit emot det.

Kontakta oss på erasmusplus@uhr.se om du har frågor. Vänligen använd er ansökans projektnummer som referens när du kontaktar oss.

Blir ert projekt beviljat kommer ni att teckna ett kontrakt. Det beviljade bidraget betalas ut till det bankkonto som ni kommer att ange i samband med kontrakteringen.

Stöd och verktyg att använda

EU-kommissionen har flera olika digitala plattformar, verktyg och annat stöd som ni kan använda inför er ansökan och under projektet om ni får er ansökan beviljad.

För deltagare i ett mobilitetsprojekt ger eTwinning bland annat möjlighet att kommunicera med den mottagande skolan och ta del av webbaserade utbildningar. Ni kan också använda eTwinning för att samarbeta med alla inblandade skolor, både under och efter mobilitetsprojektets gång, då webbplatsen erbjuder olika samarbetsverktyg och samarbetstjänster.

eTwinning - digital plattform för skolsamarbete

School Education Gateway är en internationell digital knutpunkt för skolor där ni kan ta del av och dela med er av idéer, initiativ, metoder och resursmaterial. Här kan ni också hitta projektpartners och delta i kostnadsfria kurser.

School Education Gateway - digital knutpunkt för skolor

Euroguidance är en informationsresurs som ni kan använda i arbetet med utbyten av olika slag. Genom Euroguidance Sweden får ni hjälp att vägleda elever och studerande inför, under och efter en utlandsvistelse. Här finns verktyg, tips och informationsmaterial för att stimulera, stötta eller följa upp.

Euroguidance - inför en utlandsvistelse på uhr.se

Europass kan användas för att dokumentera utlandsstudier och praktik som genomförts inom till exempel Erasmus+. Europass består av olika dokument som hjälper en person som studerar eller arbetar att göra sina färdigheter och kompetenser tydliga och lätta att förstå i andra länder i Europa.

Europass på uhr.se

Grön hållbarhet

Miljömässigt hållbara projekt är en av Erasmus+ fyra prioriteringar. Vi har samlat information, tips och länkar som du kan använda som stöd:

Grön hållbarhet

Direkt till ansökan

När du öppnar länken till ansökan kommer du utbildningsområde School Education. Där väljer du ansökningsformulär KA121-SCH, Accredited projects. För att komma åt ansökan loggar du in med ditt EU Login.

Ansökningsformulär School Education Erasmus+ på EU-kommissionens webbplats